Οι διαφωνίες είναι ένα φυσιολογικό κομμάτι της κοινωνίας και δημιουργούν μάλιστα συχνά ισχυρές σχέσεις. Ωστόσο, είναι δύσκολο να πραγματοποιηθεί μία ποιοτική διαφωνία στο Διαδίκτυο σε σύγκριση με τις διαφωνίες πρόσωπο με πρόσωπο. Υπάρχει βέβαια ένας σημαντικός παράγοντας που συχνά παραβλέπεται: ο σχεδιασμός των ίδιων των κοινωνικών μέσων.

Facebook

Στο Facebook, σύμφωνα με έρευνες, πολλοί χρήστες αναφέρουν αρνητικές εμπειρίες. Οι άνθρωποι δηλώνουν συχνά ότι νιώθουν ότι είναι  δύσκολο να εκφραστούν επειδή έχουν κοινό τους φίλους τους. Επίσης, ότι ο τρόπος δομών των σχολίων στο Facebook αποτρέπει την ουσιαστική εμπλοκή, επειδή πολλά σχόλια αποκρύπτονται αυτόματα και μειώνονται. Αυτό εμποδίζει τα άτομα να βλέπουν περιεχόμενο και να συμμετέχουν καθόλου στη συζήτηση.

WhatsApp

Χρησιμοποιώντας μια ιδιωτική πλατφόρμα ανταλλαγής μηνυμάτων όπως το WhatsApp επιτρέπει στο κοινό «να είναι ειλικρινείς και να έχουν μια ειλικρινή συνομιλία».

Η οργάνωση των μηνυμάτων επιτρέπει στους ανθρώπους να «έχουν υπό έλεγχο τη συζήτηση» και σε αντίθεση με την δια ζώσης εμπειρία, κάποιος που λαμβάνει ένα μήνυμα στο WhatsApp θα μπορούσε να επιλέξει πότε θα απαντήσει. Οι άνθρωποι είπαν ότι αυτό βοήθησε τον διαδικτυακό διάλογο επειδή είχαν περισσότερο χρόνο να σκεφτούν τις απαντήσεις τους και να κάνουν ένα βήμα πίσω από τη συναισθηματική επιβάρυνση της κατάστασης. Βέβαια, μερικές φορές αυτό δημιουργεί πολύωρα κενά μεταξύ μηνυμάτων και έτσι οι άνθρωποι νιώθουν ότι αγνοούνται.

YouTube

Πολύ λίγοι άνθρωποι αναφέρουν ότι συμμετείχαν σε επιχειρήματα στο YouTube. Στην πλατφόρμα αυτή μπορεί κανείς να γράψει κάτι αμφιλεγόμενο και να μη λάβει απάντηση, γεγονός που κάνει τον ιστότοπο να έχει χαρακτήρα κριτικής παρά να συνομιλίας. Σε αντίθεση με το Facebook και το WhatsApp, το YouTube επικεντρώνεται στο περιεχόμενο του βίντεο. Έτσι, οι χρήστες επικεντρώνονται στην προτίμηση, χωρίς να χρειάζεται να υπερασπιστούν κάτι.

Στους ανθρώπους αρέσουν σε ορισμένες λειτουργίες που υπάρχουν ήδη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως η δυνατότητα διαγραφής ακατάλληλου περιεχομένου, ο αποκλεισμός χρηστών και τα emoji τα οποία μεταφέρουν συναισθήματα σε κείμενο.

Διαπιστώθηκε ότι οι άνθρωποι συχνά αποφεύγουν να συζητούν προκλητικά θέματα στο διαδίκτυο, επειδή φοβούνται να βλάψουν τις σχέσεις τους και όταν πρόκειται να διαφωνήσουν, δεν χρησιμοποιούν όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Υπάρχει ωστόσο ποικιλία επιλογών και έτσι ο καθένας μπορεί να επιλέξει το μέσο και τον τρόπο που του ταιριάζει ώστε να μπορεί να εκφράζει τις σκέψεις του και τα συναισθήματά του.

 

Νάνσυ Νενέργογλου

Ψυχολόγος, MSc Συμβουλευτική Ψυχολογία