Η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης περιγράφεται συχνά ως προβληματική για την ψυχική υγεία και την εικόνα του σώματος. Ωστόσο, όλα τα κοινωνικά μέσα μας βλάπτουν με τον ίδιο τρόπο; Πρόσφατες  έρευνες δείχνουν ότι η προβολή θετικού περιεχομένου στο Instagram μπορεί να βελτιώσει την εικόνα του σώματος των γυναικών, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

Με περισσότερη ευαισθητοποίηση, οι χρήστες των κοινωνικών μέσων ενδέχεται να είναι σε θέση να επιδιορθώσουν ένα περιβάλλον κοινωνικών μέσων που προωθεί τη θετική εικόνα του σώματος, περιορίζοντας ή αποκλείοντας τους εξιδανικευμένους λογαριασμούς και ακολουθώντας περισσότερους λογαριασμούς που αναδεικνύουν το ρεαλιστικό γυναικείο σώμα.

Κυνηγώντας «το ιδανικό»

Οι ανησυχίες σχετικά με την εικόνα του σώματος είναι συχνές μεταξύ των νεαρών γυναικών και μπορεί να έχουν σοβαρές αρνητικές συνέπειες. Οι περισσότερες νέες γυναίκες χρησιμοποιούν καθημερινά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η έρευνα δείχνει ότι η προβολή εξειδικευμένου περιεχομένου που εστιάζεται στην εμφάνιση σχετίζεται με την κακή εικόνα του σώματος τους.

Δηλαδή, ακολουθώντας λογαριασμούς όπως οι Kardashians, συνδέεται με τις γυναίκες που ασχολούνται περισσότερο με την εμφάνισή τους και λιγότερο με την ικανοποίηση του εαυτού τους ως ολότητα, οδηγεί συχνά τις γυναίκες σε ανθυγιεινές δίαιτες ή στρατηγικές για να επιτύχουν το «ιδανικό». Πρόσφατα, μια νέα τάση εμφανίστηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που ονομάζεται «θετικό σώμα». Η θετικότητα του σώματος στοχεύει να αμφισβητήσει τα στενά ιδανικά ομορφιάς και να ενθαρρύνει την αποδοχή και την εκτίμηση σωμάτων όλων των σχημάτων, μεγεθών και εμφανίσεων.

Μια πρόσφατη ανάλυση περιεχομένου θετικού σώματος στο Instagram δείχνει ότι αυτές οι δημοσιεύσεις απεικονίζουν πράγματι ένα ευρύ φάσμα μεγεθών και εμφανίσεων σώματος. Το περιεχόμενο περιλαμβάνει:

  •  selfies γυναικών με κυτταρίτιδα
  • πριν και μετά τις φωτογραφίες “πραγματικών” έναντι “επεξεργασμένων” σωμάτων, ενθαρρύνοντας την ευαισθητοποίηση της κοινής χρήσης του Photoshop.
  • αποσπάσματα αυτο-συμπόνιας
  • εικόνες που εστιάζουν στη λειτουργικότητα του σώματος παρά για το πώς μοιάζει.

Διαπιστώθηκε από έρευνες ότι η σύντομη έκθεση σε θετικές αναρτήσεις του σώματος είχε ως αποτέλεσμα τη βελτίωση της εικόνας και της διάθεσης του σώματος σε νεαρές γυναίκες, σε σύγκριση με τις εξιδανικευμένες εμφανίσεις. Οι γυναίκες αυτές αισθάνθηκαν πιο ικανοποιημένες με το σώμα τους, εκτιμούσαν περισσότερο τις μοναδικές λειτουργίες και την υγεία του σώματός τους και είχαν πιο θετική διάθεση. Αντιθέτως, όσες είχαν επαφή με εξειδικευμένες αναρτήσεις στο Instagram είχαν κακή εικόνα σώματος τους και αρνητική διάθεση.

 

 

Νάνσυ Νενέργογλου

Ψυχολόγος, MSc Συμβουλευτική Ψυχολογία